Οδηγίες για αποφυγή «Τεχνητής» κατάτμησης

Οδηγίες για αποφυγή «Τεχνητής» κατάτμησης

«Τεχνητή» κατάτμηση

Κατά την επιλογή της διαδικασίας υποβολής αιτημάτων απευθείας ανάθεσης, για δαπάνες με αξία έως και 30.000,00€, μη συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α., οι Επιστημονικά Υπεύθυνοι θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τους τις οδηγίες της Κατευθυντήριας Οδηγίας 25 «Ζητήματα υπολογισμού της εκτιμώμενης αξίας σύμβασης σε περίπτωση υποδιαίρεσής της σε τμήματα. Εφαρμογή της παρέκκλισης του άρθρου 6 παρ. 10 ν. 4412/2016» (ΑΔΑ: ΩΔΣΙΟΞΤΒ-92Ω) και ειδικότερα της παρ. Α.5 ”«Τεχνητή» κατάτμηση”:

Συνοπτικά, σύμφωνα με την ως άνω κατευθυντήρια οδηγία:

    1. «Με τον όρο «τεχνητή κατάτμηση» νοείται ο τεχνητός επιμερισμός μιας ενιαίας σύμβασης σε μικρότερες συμβάσεις, που ανατίθενται με χωριστές διαδικασίες, με τρόπο ώστε να αποφεύγεται η εφαρμογή των διατάξεων του ν. 4412/2016 (και ιδιαίτερα εκείνων που μεταφέρουν διατάξεις της Οδηγίας 2014/24/ΕΕ, η μη εφαρμογή των οποίων συνιστά ευθεία παραβίαση διατάξεων ενωσιακού δικαίου).»
    2. «όσον αφορά αμιγώς εθνικές ρυθμίσεις του ν. 4412/2016, ιδίως αυτές που αφορούν στην εφαρμοστέα διαδικασία ανάθεσης, (λ.χ. επιλογή της διαδικασίας απευθείας ανάθεσης ή συνοπτικού διαγωνισμού αντί της διενέργειας ενός ενιαίου διαγωνισμού μέσω του ΕΣΗΔΗΣ, η μη επαλήθευση των υποχρεωτικών λόγων αποκλεισμού, λόγω επιμερισμού μίας σύμβασης σε συμβάσεις αξίας μικρότερης των 2.500,00 ευρώ).»
    3. Σημαντικές ενδείξεις για την ύπαρξη ενιαίου έργου/προμήθειας/υπηρεσίας και, κατ’ επέκταση, της υποχρέωσης συνυπολογισμού της αξίας τους για την προκήρυξη είτε ενιαίου διαγωνισμού είτε περισσότερων αυτοτελών διαγωνισμών, με βάση τη συνολική εκτιμώμενη αξία τους, αποτελούν:
      • η ομοιότητα των προκηρύξεων,
      • η ταυτόχρονη έναρξη της διαδικασίας των επίμαχων συμβάσεων,
      • η οικονομική και τεχνική λειτουργία του αποτελέσματος των εργασιών,17
      • οι εργασίες εξυπηρέτησης παρόμοιου σκοπού,
      • οι εργασίες που διεξάγονται εντός καθορισμένου χρονικού πλαισίου,
      • η ενότητα του γεωγραφικού πλαισίου εντός του οποίου κινήθηκαν οι διαδικασίες των συμβάσεων.

Επισημαίνεται ότι ο κωδικός CPV αποτελεί απλή ένδειξη, η οποία δεν επαρκεί από μόνη της για την απόδειξη ύπαρξης ενιαίου έργου/προμήθειας/υπηρεσίας.

Ειδικότερα, ως προς τις συμβάσεις προμηθειών, σημειώνεται ότι, σύμφωνα με τη νομολογία, η έννοια των «όμοιων» ή «ομοειδών» αγαθών προκύπτει, από τα διδάγματα της κοινής πείρας, τις συναλλακτικές αντιλήψεις, θεμελιώδη, δε, κριτήρια στην κατάφαση αυτή αποτελούν η φύση, το αντικείμενο και η λειτουργικότητά τους, στοιχεία που τα εντάσσουν σε όμοιες ή παρεμφερείς κατηγορίες αγαθών, που ανήκουν σε μια ευρύτερη κατηγορία (κατηγορία γένους).

Επισημαίνεται ότι, ο τρόπος κατανομής των πιστώσεων ανά βαρυνόμενο Κ.Α.Ε. με αντίστοιχους υποκωδικούς, δεν επηρεάζει την έννοια των «όμοιων» ή «ομοειδών» αγαθών και, κατ’ επέκταση την υποχρέωση των αναθετουσών αρχών να λαμβάνουν υπόψιν τη συνολική δαπάνη των αγαθών (πρβλ. ΕΣ IV Tμ. 8/2007).

Κατά συνέπεια, κρίσιμο στοιχείο για τη διάγνωση του μη νόμιμου επιμερισμού μιας σύμβασης αποτελεί όχι η εγκριθείσα στον οικείο Κ.Α.Ε. ή Α.Λ.Ε. πίστωση, της οποίας η διάθεση είναι αβέβαιη, αλλά η δαπάνη που πραγματοποιείται για την κάλυψη των εκάστοτε ετήσιων αναγκών της αναθέτουσας αρχής σε όμοια ή ομοειδή υλικά, υπηρεσίες και έργα, ενδεχομένως σε περισσότερους Κ.Α.Ε. /Α.Λ.Ε.

Όσον αφορά τον Ειδικό Λογαριασμό Κονδυλίων Έρευνας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, όπου αναγράφεται «Κ.Α.Ε. / Α.Λ.Ε.» νοείται η «Κατηγορία Δαπάνης ΓΛΚ».